Varmt välkomna till Auktion i Gcg´s regi. Vi kommer att hålla till i Hulebäcksgymnasiets bamba (matsal för dem som inte är från götet).

5495

Vi perceptionssanerar hela tiden så klassrummen ser jättetråkiga ut – inga teckningar på väggarna, inga roliga gardiner. Allt är avskalat, även i bamba ­(matsalen), och det är ­betydligt lättare att få elever lugna och koncentrerade­ när det inte finns en massa grejer som stjäl deras ­uppmärksamhet.

Va, skolmatsal, inte ens nästan samma? Jag trodde Jacob skämtade med mig  Svar ✓ för BAMBA i korsord, pilord och 5 andra möjliga svar. Bland svaren hittar du Barnbespisning. 0 0.

Bamba matsal

  1. Cafe services fresh picks
  2. Kartkoordinater til gps koordinater
  3. Traktor registrera fyrhjuling
  4. Salen paket
  5. Salen paket
  6. Stina hansson eslöv
  7. Autodesk electrical

Go. Ett annat väldigt vanligt ord i den göteborgska vokabulären är ordet go. En bamba, eller matsal som det ju också heter (hihi, göteborska <3) har vi precis som en vanlig gymnasieskola. Men jag äter inte där, sedan en tid tillbaka, då jag äter för dåligt då. Att äta en tallrik full med sallad och någon matsked vegetarisk rätt leder onekligen till viktnedgång och dåligt humör och koncentrationsförmåga resten av dagen. Bamba öppen igen efter råttintrånget Råttorna hade letat sig ända in till bamba.

1. Teveserien Girls. Älskar Girls! Ni som gillar Freaks and Geeks kommer gilla den här serien jättemycket. Först trodde jag att jag tyckte att den var rätt dålig, för karaktärerna är nämligen lite småjobbiga.

kommer ALDRIG acceptera "bamba" som ett ord som kan användas istället för matsal. Förlåt göteborg. De enda ord jag rent spontant kommer på som skiljer sig åt är matsal och bamba samt sexårs och nollan. Sedan brukar mina vänner från Göteborg bli extremt upprörda när folk tror att de är från Stockholm eftersom Göteborg är "världens bästa stad med världens bästa människor".

23 maj 2014 Men mitt intryck är att de flesta urgöteborgska glosor är på väg att fasas ut – det är väl bara ”bamba” som någotsånär håller ställningarna på 

Bamba matsal

Förutom ordet bamba för matsal, vilka ord och uttryck är typiska för göteborgskan?. Var kommer fraserna "Är du go eller?" och "Hallå eller!" från?. I Jag kan verkligen inte med ordet bamba (andra göteborgska ord går bra) 7-åringen säger bamba när han pratar med kompisar men matsal när han pratar med mig. / Stockholmaren som fastnade i Göteborg Följ mitt liv genom mina videos! Allt från sköna vloggar till galna pranks!

Bamba matsal

Alla har varit jättepositiva så det känns lite spännande, säger hon.
Retriever business lund

Bamba matsal

Vad fan är en bambatant?

Matsal På Göteborgska tillverkad av Tucker Bamba - Institutet för språk och folkminnen. Bläddra i användningsexemplen 'matsal' i det stora svenska korpus. matsal Definition i ordboken svenska lunchrum · kantin · matrum · bamba · matvrå  Matsalen var som en bamba matsal där de plockade undan tallrikar och skrapade av resterna bredvid bordet medan man satt och åt. Inte så trevligt.
Ridkurs barn stockholm








För det första så är det en förkortning av barnmatsalsbespisning och ordet har faktiskt ett humoristiskt ursprung, även om det är med en liten tvist. Skolmatsalen var 

2011-03-14 · me and carl had a discussion. the place where you eat at school, is it called "matsal" or "bamba"? He sent a clip of his friends saying "matsal" over and over again, so I decided to pwn him like bamba. (göteborgska) skolmatsal, skolmatsalen.